POPIS REALIZACE SOCIÁLNÍ SLUŽBY
účinnost popisu od 1. 6. 2018
Popis realizace Domova pro seniory ke stažení (PDF)
Druh soc. služby: DOMOV PRO SENIORY
Název zařízení :
Domov pro seniory a dům s pečovatelskou službou Mariánské Lázně, příspěvková organizace
Místo zařízení
i místo poskytování služby: ul. Tepelská 752/22, Mariánské Lázně, část Úšovice,
Zřizovatel: město Mariánské Lázně
Kontakty:
ředitelka: tel. 354 416 246, mob. 752 935 082, e-mail: reditelka@dsml.cz
vedoucí domova pro seniory
a manažer kvality: tel. 354 416 245, mob. 727 955 882, e-mail : manazer@dsml.cz,
sociální pracovnice 1.: tel. 354 416 216, mob. 720 942 746, e-mail: soc.pracovnice@dsml.cz
sociální pracovnice 2.: tel. 354 416 251, mob. 724 755 976, e-mail: soc.pracovnice@dsml.cz
recepce, tel. ústředna: tel. 354 416 210, e-mail: recepce@dsml.cz,
web: www.dsml.cz
datová schránka: wdakiky
Poslání
Naším posláním je pečovat o seniory, kteří již nemohou zůstat ve své domácnosti, neboť potřebují bezpečné prostředí a možnost nepřetržité pomoci, kterou nemůže zajistit rodina ani pečovatelská služba. Chceme pomáhat našim klientům a podporovat je v zachování soběstačnosti profesionálním způsobem dle jejich specifických potřeb, chránit jejich práva a důstojnost.
Cíle
Cílem domova pro seniory je maximální plnění individuálních potřeb klientů dle kritérií regionální karty v rámci vnitřních předpisů naší služby.
Krátkodobé cíle:
- s přibývajícím počtem klientů používajících inkopomůcky je potřeba zajistit další skladové prostory, neboť loni vybudované prostory již nejsou dostatečné kapacity
- zkulturnění klubovny ve 4.patře – vymalovat + výměna kuchyň.linky v havarijním stavu
- vybudování klubovny na 5.patře (nákup TV, cd-přehrávače, skříňky atd.)
- hledat technické řešení pro spojovací dveře na chodbě 5.patra, které otevřené nebezpečně zasahují do dveří od pokoje, tak aby zůstala jejich protipožární funkce zachována
- chodba 5.patro – zajištění stálého osvětlení + výzdoba + výmalba
- vylepšit stravu klientů, prohloubit práci nutričního terapeuta
- úprava činností v plánu péče v programu Cygnus 2 dle požadavku pracovníků přímé péče
- dokončení vložení celého seznamu potřeb klientů dle regionální karty DS do Cygnu 2
- nastavení propojení jednotlivých činností z plánu péče s potřebami dle regionální karty v Cygnu 2
Dlouhodobé cíle:
- přesvědčit zřizovatele o nutnosti vybudování koupelny na 5.patře pro zajištění kvalitní péče o klienty a snížení rizik způsobených převozy do koupelen v jiných patrech, zajištění financí na investici
- změna 3-lůžkových pokojů na 2-lůžkové
- nahrazení snížené kapacity 6 lůžek (3Lpokojů) byty na 5.patře
- vytvoření prostoru pro setkávání klientů a příbuzných nebo veřejnosti – občasné kavárny v klubu v 1.patře
- vytvoření relaxačního prostoru v okolí DS (střecha ředitelství nebo prostor mezi DS a panelový dům Experimentem)
Strategické cíle organizace:
- stabilizovat a rozvíjet lidské zdroje organizace
• zajistit finanční stabilitu organizace
• sledovat vývoj a přizpůsobovat poskytování sociální služby novým trendům
a demografické situaci ve společnosti
• neustále zkvalitňovat poskytovanou péči formou individuální podpory klientů
• uplatňovat týmovou práci uvnitř organizace
• využívat externích spolupracovníků (z řad odborné veřejnosti a spolupracujících organizací)
• využívat zapojování dobrovolníků a studentů – praktikantů
Přehled aktuálních materiálně-technických krátkodobých cílů souvisejících s rozvojem služby je obsažen v příloze A standardu kvality SQ 1.
Dodržujeme zásady poskytování sociální služby:
- Rozsah a forma pomoci a podpory musí zachovávat lidskou důstojnost klienta
- Zásada individuálního přístupu ke klientům a řešení jejich individuálně určených potřeb dle škály tzv. Regionální karty
- Zásada svobodné volby klienta
- Zásada podpory samostatnosti klienta
- Zásada poskytování sociální služby v zájmu klienta a v náležité kvalitě, takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod klienta
- Zásada odbornosti a týmové práce personálu
- Zásada mlčenlivosti personálu
- Zásada zajištění podpůrného a bezpečného prostředí
- Zásada nároku na bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství
o možnostech řešení nepříznivé sociální situace nebo jejího předcházení
Forma poskytování služby domov pro seniory : pobytová
Časový rozsah služby domov pro seniory:
24-hodinová služba, celoroční
Kapacita domova pro seniory:
80 lůžek
Pokoje: 28 jednolůžkových
17 dvoulůžkových
6 třílůžkových
Komu je služba určena (cílová skupina a věková struktura):
- osobám starším 60 let, které z důvodu snížené soběstačnosti nemohou déle setrvávat ve svém domácím prostředí a potřebují při každodenních činnostech celodenní pomoc jiné osoby.
- služba je přednostně poskytována občanům s trvalým bydlištěm v Mariánských Lázních a okolí.
Komu službu neposkytujeme (negativní vymezení tzv.cílové skupiny)
- žadatel, který je schopen za pomoci místně dostupné terénní pečovatelské služby, se o sebe postarat a zůstat ve svém přirozeném (domácím) prostředí
- žadatel, který požaduje 100% soukromí
Popis zajištění sociální služby
Zájemce o službu předloží většinou prostřednictvím rodinných příslušníků žádost o umístění do Domova pro seniory sociální pracovnici, součástí žádosti je potvrzené vyjádření ošetřujícího lékaře. Sociální pracovnice domova pro seniory provede po předchozí domluvě sociální šetření v místě aktuálního pobytu zájemce např. v nemocnici nebo domácnosti. Po provedeném sociálním šetření zhodnotí sociální komise domova potřebnost umístění zájemce. Smlouvu o poskytování služby schvaluje a podepisuje ředitelka organizace. Smlouva obsahuje všechny potřebné informace, práva a povinnosti poskytovatele i uživatele služeb v souladu s §91 zákona č. 108/2006 Sb. Přílohou smlouvy je sazebník úhrad.
Aktuální sazebník dle vyhlášky č. 505/2006 Sb., v platném znění, je zveřejněn na webu organizace www.dsml.cz
Místo podání žádosti:
- podatelna
- kancelář sociální pracovnice domova pro seniory nebo vedoucí domova
- zaslání poštou
Důvody odmítnutí uzavření smlouvy s žadatelem jsou:
- organizace neposkytuje sociální službu, o kterou zájemce žádá
- není dostatečná kapacita, v tomto případě bude žadatel zařazen do pořadníku a následně kontaktován sociální pracovnicí
- zdravotní stav žadatele, vylučuje poskytnutí takové sociální služby. Tyto zdravotní stavy stanoví prováděcí právní předpis.
- žadateli o poskytnutí sociální služby byla vypovězena v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouva o poskytnutí sociální služby domovy pro seniory z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.
Domov pro seniory zajišťuje základní činnosti, činnosti zdravotní a fakultativní služby (služby nad rámec základních činností).
Základní činnosti domova pro seniory – popis jejich realizace:
- Ubytování v 1-,2-,3-lůžkových pokojích s bezbariérovým příslušenstvím, se signalizačním zařízením pro každého klienta,
- součástí služby je úklid a údržba vlastního prostoru, péče o lůžko, péče o prádlo, oblečení a boty, udržení tepelného pohody ve vlastním prostoru
- Vybavení pokojů: polohovací lůžko s antidekubitní matrací, stůl, ke každému lůžku je noční stolek, šatní skříň, židle, lampička (po dohodě s vedoucí pracovníků přímé péče si může klient vybavit pokoj vlastním nábytkem)
- příslušenství pokoje: předsíň, hygienické zázemí – WC + sprchový kout
- centrální koupelny s vanou: 3. 4. patro (vany + hydraulické zvedací zařízení, sprchovací lůžko, sprchovací kouty)
- Poskytnutí stravy – celodenní strava odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování v rozsahu 3 hlavních jídel, 2 svačin, a 2. večeře. Strava je poskytována vlastní kuchyní. Podává se na společné jídelně, nebo ve společenských místnostech jednotlivých oddělení, nebo na pokojích u stolu nebo na lůžku.
- Pomoc při: přijímání stravy, ohřívání stravy, přípravě pochutin, kávy a čaje, studených nápojů, sledování expirace potravin, při zajištění potravin a pochutin.
- Pomoc při osobní hygieně běžné denní, při péči o ústa, při česání a mytí vlasů, při péči o nehty, oči a uši, při sprchování či koupání, ošetření pokožky po koupeli, při výkonu fyziologické potřeby včetně výměny inkontinentních pomůcek,
- Pomoc se zvládáním běžných úkonů péče o vlastní osobu: oblékání, svlékání, obouvání, zouvání, včetně využití speciálních pomůcek, celková úprava vzhledu, posouzení potřebnosti nákupu v souvislosti s péčí o vlastní osobu
- Pomoc s pohybem ve vlastním prostoru i mimo zařízení, při změnách polohy na lůžku, se vstáváním a uléháním na lůžko, stáním a sezením, s přesunem na vozík, pomoc s použitím polohovacích a fixačních pomůcek, pomoc při přemisťování a manipulaci s předměty denní potřeby, pohyb ve vlastním prostoru, pomoc při chůzi, pohybu mimo vlastní prostor, pomoc při prostorové orientaci
- Zajištění kontaktu se společenským prostředím
Pomoc:
- s uskutečněním kontaktů s rodinou nebo blízkými, s přáteli, kolegy, se sousedy, navázání a udržení partnerských vztahů, zajištění soukromí při setkání
- s orientací v osobách, v čase, v prostoru vlastním i mimo zařízení
- s komunikací, včetně nácviku a rozvíjení alternativní komunikace
- s využíváním běžných veřejných služeb (obchod, pošta, banka, úřady, restaurace, knihovna, klub důchodců…) a informačních zdrojů
- Sociálně terapeutická činnost
- například reminiscenční terapie
- Pomoc se seberealizací, s trávením volného času – nabídka sociálních aktivit odpovídajících věku a kognitivním schopnostem klientů, pomoc s pracovním uplatněním, nebo jinou smysluplnou činnosti nahrazující pracovní uplatnění, pomoc při realizování oblíbených volnočasových činností, pomoc při uspokojení duchovních potřeb
- Pomoc s péčí o zdraví a zajištění bezpečí při respektování rozhodnutí klienta
- zajištění signalizačního zařízení pro přivolání pomoci
- pomoc s provedením jednoduchého ošetření sebe sama
- pomoc s dodržováním léčebného režimu a s dodržováním diety
- pomoc při návštěvách u lékařů
- zajišťování potřebných léků
- pomoc při osvojení si zásad zdravé výživy a dodržování pitného režimu
- Pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí:
- pomoc s hospodařením s finančními prostředky
- pomoc při rozhodování jak nakládat s majetkem
- pomoc s využitím sociálních dávek a jiných výhod
- pomoc s péčí o osobní doklady
- pomoc s uplatňováním politických práv
- pomoc s ochranou práv a ochranou před zneužíváním
Zajištění zdravotní péče:
V organizaci je poskytována ambulantní zdravotní péče všeobecnými sestrami na základě ordinací praktických a odborných lékařů klientů. Organizace úzce spolupracuje s praktickým lékařem z města, který dochází za klienty minimálně 1x týdně. Umožňujeme, aby klient zůstal registrován u svého praktického lékaře.
Základní ošetřovatelské úkony poskytované všeobecnou sestrou:
- příprava a podávání léků
- odběry biologického materiálu
- poskytování první pomoci, přivolání RZS
- aplikace mastí, očních kapek
- převazy ran, aplikace injekcí
Fakultativní služby nad rámec základních činností:
- doprava klienta služebním vozem
Soc. službu zajišťuje personál:
- základní sociální činnosti včetně základního sociálního poradenství zajišťují pracovníci v sociálních službách a sociální pracovníci.
- celodenní stravování poskytuje vlastní kuchyně.
- zdravotní činnosti zajišťují všeobecné sestry.
- fakultativní služby koordinuje sociální pracovník.
Veškeré informace o službě domov pro seniory jsou k dispozici:
- u poskytovatele (kanceláře sociálních pracovníků, vedoucí domova pro seniory, ředitelky, webové stránky: www.dsml.cz),
- na odboru sociálních věcí města Mariánské Lázně (nyní v budově ředitelství organizace)
- v registru sociálních služeb.
Ukončení poskytování sociální služby
- Klient může smlouvu vypovědět bez udání důvodu. Výpovědní lhůta pro výpověď klientem činí 7 dní a počne běžet prvním dnem následujícím po dni doručení výpovědi poskytovateli. Výpověď musí mít písemnou formu a musí být prokazatelným způsobem doručena poskytovateli.
- Poskytovatel může smlouvu vypovědět, jestliže klient hrubě porušuje své povinnosti vyplývající ze smlouvy o poskytnutí sociální služby. Výpovědní lhůta pro výpověď ze strany poskytovatele činí 15 dní a počíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž byla tato výpověď klientovi doručena.
Vyřizování stížností
Při uzavření smlouvy je klient poučen o způsobu podávání stížností a způsob je uveden i ve smlouvě. Způsob vyřizování stížnosti je upraven vnitřním metodickým postupem. Stížnosti a připomínky k poskytovaným službám, k zaměstnancům zajišťujících služby, mohou klienti a jiné osoby předávat ústně, písemně i elektronicky odborným a vedoucím pracovníkům organizace, odboru sociálních věcí Městského úřadu v Mariánských Lázních, Krajského úřadu v Karlových Varech, Ministerstvu práce a sociálních věcí a ombudsmanovi ČR nebo písemně do knihy stížností a pochval a do poštovních schránek umístěných na každém patře domova.
Občanská vybavenost
V blízkosti domova pro seniory se nachází poliklinika s ordinacemi praktických a odborných lékařů, lékárna, pošta, pekárna, supermarket, květinářství. Přímo v objektu organizace pak dámské kadeřnictví s bezbariérovým přístupem, holičství, charitní šatník. Do domova dochází pravidelně za klienty pedikérka.
Dopravní dostupnost
Organizace umožňuje snadný příjezd osobními vozy a možnost parkování na parkovišti v okolí domova. V bezprostřední blízkosti je také zastávka MHD, kde zastavují linky trolejbusů. Z vlakového a autobusového nádraží je doprava MHD s přestupem nebo taxislužbou.
Materiální a technické zajištění služby domov pro seniory:
Popis objektu:
Komplex tvoří dvě propojené budovy: lůžková budova A a budova B – administrativní část s jídelnou. Prostory domova pro seniory jsou zkolaudované dle platných předpisů pro účel poskytování služby domov pro seniory.
Lůžková budova A a jídelna jsou bezbariérové.
V budově A se nachází:
- pokoje klientů (2., 3., 4., 5. patro)
- klubovny s TV a knihovnou (2., 4., 5. patro bez TV)
- aktivizační, ergoterapeutická klubovna (4. patro + Klub Sluníčko v 1.p.)
- tělocvična a posilovna s vybavením (1. patro)
- knihovna (1. patro)
- zázemí pracovníků přímé péče (2.,3., 4. a 5.patro)
- kancelář vedoucí pracovníků přímé péče (2. patro)
- kanceláře sociálních pracovnic (1. patro)
- kancelář manažera kvality a vedoucí domova pro seniory (1.patro)
- zázemí zdravotních sester (3. patro)
- prádelna a sušárna (suterén)
- recepce, pokladna a prodej tiskovin (přízemí)
V budově B se nachází:
- kancelář ředitele (1.patro)
- administrativní zázemí organizace (1.patro)
- kuchyně, jídelna (zvýšené přízemí)
Vybavení pokojů: polohovací lůžko s antidekubitní matrací, ke každému lůžku je noční stolek, signalizační zařízení pro každého klienta, stůl, šatní skříň pro každého klienta, židle, lampička.
Příslušenství pokoje: předsíň, hygienické zázemí – WC + sprchový kout.
Po dohodě s vedoucí pracovníků přímé péče nebo sociální pracovnicí si může klient vybavit pokoj vlastním nábytkem, TV dle velikosti pokoje.
Centrální koupelny s vanou: 2. 3. 4. patro (vany + hydraulické zvedací zařízení, sprchovací lůžko, sprchovací kouty)
Ostatní vybavení:
- mobilní zástěny, pomůcky k přesunům plně imobilních klientů, polohovací pomůcky, nástavce a madla na WC,
- toaletní židle, chodítko, invalidní vozík – na dobu vyřízení vlastních kompenzačních pomůcek
Vlastní vůz
Na převoz klientů využívá organizace vlastní osobní automobil. K zásobování pak vůz dodávkový.
Aktualizovala: Horská Petra, vedoucí domova pro seniory a manažer kvality
Dne 1. 6. 2018
………………………………………
Mgr. Libuše Hoyerová
ředitelka organizace