Druh soc. služby: ODLEHČOVACÍ SLUŽBY
Název a místo zařízení, místo poskytování sociální služby:
Domov pro seniory a dům s pečovatelskou službou Mariánské Lázně, příspěvková organizace
Místo zařízení i místo poskytování služby: ul. Tepelská 752/22, 353 01 Mariánské Lázně – Úšovice,
Zřizovatel: město Mariánské Lázně
ředitelka: tel. 354 416 246, mob. 725 935 082, e-mail: reditelka@dsml.cz
recepce : tel. 354 416 210, e-mail: recepce@dsml.cz,
zástupkyně ředitelky:tel. 354 416 245, mob. 601 390 764, zastupce@dsml.cz
vedoucí odlehčovacích služeb a sociální pracovník: tel. 354 416 291, mob. 601 160 443, e-mail: odl.sluzby@dsml.cz
web: www.dsml.cz
Forma poskytování služby: pobytová
Poslání:
Odlehčovací pobytové služby jsou poskytovány osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby a služba jim nemůže být poskytována v jejich přirozeném sociálním prostředí členem jejich rodiny ani jinou terénní službou. Je poskytována klientům, o které je jinak pečováno v jejich přirozeném sociálním prostředí.
Cíl:
Cílem služby je za přispění všech zaměstnanců vytvářet náhradní prostředí domova, vytvářet maximální podmínky pro udržení a podporu částečné soběstačnosti, omezovat vznik závislosti na službě a pokud se klient stává nesoběstačným, poskytovat pomoc nebo péči v rozsahu odpovídající aktuálnímu stavu a jeho možnostem s respektem k individuálním potřebám klientů při respektování soukromí a osobnosti člověka. Cílem je umožnit pečující osobě nezbytný odpočinek.
- Individuální péče nutričním terapeutem u klientů domova se zvláštním režimem (zpracování nutričního plánu pro klienta a jeho plnění plánu pracovníky přímé péče
- Udržení, případně rozvoj schopnosti klienta a předcházení sociální izolace klienta i pečujících osob
Časový rozsah služby: 24 – hodinová služba, celoroční,
jeden pobyt v maximální délce 3 měsíce
Komu je služba určena (cílová skupina)
Služba je určena:
- osobám se zdravotním postižením
- a seniorům,
kteří mají sníženou soběstačnost a nemohou setrvávat ve svém domácím prostředí a potřebují při každodenních činnostech celodenní pomoc jiné osoby.
Věková struktura cílové skupiny: dospělí (27-64 let),
mladší senioři (65 -80 let),
starší senioři (nad 80 let).
Služba je přednostně poskytována občanům s trvalým bydlištěm v Mariánských Lázních a okolí.
Kapacita služby (denní) : 3 lůžka (maximálně 3 uzavřené smlouvy v jeden den)
Pokoje na 4.patře 1x jednolůžkový
1x dvoulůžkový
– se společným WC a koupelnou
Komu služba není určena:
- osobě, která nepotřebuje pomoc jiné osoby
- osobě závislé na návykových látkách
- osobě, která by narušovala kolektivní soužití
Aktuální výše úhrady za službu je zveřejněna např. na webových stránkách zařízení: www.dsml.cz
Materiální zajištění:
Budova:
Komplex tvoří dvě propojené budovy: bezbariérová budova A a budova B- administrativní část.
V budově A se nachází:
- pokoje klientů (4. patro)
- centrální koupelna s vanou: pro celé 4. patro (vana + hydraulické zvedací zařízení, sprchovací lůžko, sprchovací kout)
- klubovna s TV a knihovnou (4. patro)
- aktivizační, ergoterapeutická klubovna (6. patro)
- posilovna, tělocvična s vybavením (1. patro)
- zázemí pečovatelů (4. patro)
- kancelář vedoucí pečovatelky (2. patro)
- kancelář vedoucí sociálního úseku a sociální pracovnice (1. patro)
- zázemí zdravotních sester ( patro)
- kancelář vedoucí domova pro seniory (1. patro)
- prádelna a sušárna (suterén)
- recepce, pokladna a tel. ústředna (přízemí)
V budově B se nachází:
- kancelář ředitele
- kancelář personalisty
- kancelář ekonoma
- kancelář sociálního pracovníka a vedoucí odlehčovací služby
- kancelář vedoucího technického úseku
- kuchyně, jídelna
Vybavení pokojů: polohovací lůžko, noční stolek, stůl, židle, šatní skříň, komoda, lampička, TV a lednice
Příslušenství pokoje: společná předsíň a hygienické zázemí – WC + sprchový kout.
Klient si může po dohodě s vedoucí služby vzít sebou přiměřené množství svých osobních věcí na pokoj.
Ostatní vybavení: mobilní zástěny, chodítko, pomůcky k přesunům plně imobilních klientů.
Pro zajištění dopravy využívá organizace vlastní osobní a dodávkový vůz.
Před domovem je parkoviště pro osobní vozidla a cca 100m od budovy je zastávka MHD.
Důvody odmítnutí uzavření smlouvy s žadatelem jsou:
- organizace neposkytuje sociální službu, o kterou zájemce žádá,
- není dostatečná kapacita, v tomto případě bude žadatel zařazen do pořadníku a následně kontaktován sociální pracovnicí
- zdravotní stav osoby, která žádá o poskytnutí pobytové soc. služby, vylučuje poskytnutí takové sociální služby. Tyto zdravotní stavy stanoví prováděcí právní předpis.
- žadateli o poskytnutí sociální služby byla vypovězena v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouva o poskytnutí sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.
Popis zajištění sociální služby
Zájemce o odlehčovací služby se dozví informace o službě u vedoucí odlehčovací služby a ředitelky organizace, na letácích o službě, na webových stránkách organizace, v registru poskytovatelů sociálních služeb, na nástěnce v hale zařízení.
Zájemce o službu nebo jeho příbuzní mohou získat potřebné formuláře žádosti o odlehčovací služby a vyjádření lékaře v případě zájmu :
– na webových stránkách organizace
– na recepci zařízení
– u vedoucí odlehčovací služby nebo ředitelky organizace.
Žádost včetně vyjádření lékaře se podává buď na recepci, nebo na předem domluvené schůzce s vedoucí odlehčovací služby nebo ředitelkou organizace. Sociální pracovnice odlehčovací služby provede sociální šetření a zhodnocení žádosti. Smlouvu o poskytování služby schvaluje a podepisuje ředitelka organizace, smlouva se uzavírá na určitý počet dní. Smlouva obsahuje všechny potřebné informace, práva a povinnosti poskytovatele i uživatele služeb v souladu s §91 zákona č. 108/2006 Sb. a zák. č. 89/2012 Sb. Přílohou smlouvy je sazebník úhrad.
Odlehčovací služba zajišťuje základní činnosti:
- Ubytování – poskytnutí v 1 a 2-lůžkových pokojích s bezbariérovým příslušenstvím, se signalizačním zařízením pro každé lůžko, součástí činnosti je úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení
- Stravování – celodenní strava odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování v rozsahu 3 hlavních jídel, 2 svačin, a 2. večeře. Strava je poskytována vlastní kuchyní. Podává se na společné jídelně, nebo ve společenských místnostech jednotlivých oddělení, nebo na pokojích u stolu nebo na lůžku.
- Péče
- Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
- Pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- Pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek, obouvání, zouvání, celková úprava vzhledu
- Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
- Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru, při změnách polohy, pomoc s použitím polohovacích a fixačních pomůcek, pomoc při manipulaci s předměty
- Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu- běžné denní, při péči o ústa, při česání a mytí vlasů, při péči o nehty, oči a uši, při sprchování či koupání, ošetření pokožky po koupeli, při výkonu fyziologické potřeby včetně výměny inko. pomůcek,
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Doprovázení k lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
- Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou nebo blízkými, s kolegy, se sousedy, navázání a udržení partnerských vztahů, zajištění soukromí při setkání
- Sociálně terapeutická činnosti – pomoc s orientací v osobách a v čase
- Pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí: pomoc s hospodařením s finančními prostředky, pomoc s péčí o osobní doklady, pomoc s uplatňováním politických práv, pomoc s ochranou práv
- Aktivizační činnosti – pomoc se seberealizací, s trávením volného času – nabídka sociálních aktivit odpovídajících věku a kognitivním schopnostem klientů, pomoc při realizování oblíbených volnočasových činností, pomoc při uspokojení duchovních potřeb
- Pomoc s péčí o zdraví a zajištění bezpečí při respektování rozhodnutí klienta
- zajištění signalizačního zařízení pro přivolání pomoci
- Základní sociální poradenství
- Poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby
- Poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, např. o příspěvku na péči
- Poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním soc. služeb
Zdravotní činnosti:
V organizaci je poskytována zdravotní péče všeobecnými sestrami na základě ordinací praktických a odborných lékařů.
Základní ošetřovatelské úkony poskytované všeobecnou sestrou:
- příprava a podávání léků
- převazy ran, aplikace injekcí,
- poskytování první pomoci
- odběry biologického materiálu, atd.
Fakultativní služby nad rámec základních činností
- doprava klienta služebním vozem
Personální zajištění služby:
- základní sociální činnosti včetně základního sociálního poradenství zajišťují sociální pracovnice a pracovníci v sociálních službách
- celodenní stravování poskytuje vlastní kuchyně
- zdravotní činnosti zajišťují všeobecné sestry
- fakultativní služby koordinuje sociální pracovník
Ukončení poskytování sociální služby
Klient může smlouvu vypovědět bez udání důvodu. Výpověď musí mít písemnou formu a musí být prokazatelným způsobem doručena Poskytovateli. Výpovědní lhůta je 1 den nebo dohodou obou stran.
Poskytovatel může smlouvu vypovědět pouze z těchto důvodů:
- Jestliže klient hrubě porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy, tj.:
- Opakovaně nezaplatí úhrady dle Smlouvy, a to i přes písemnou výzvu Poskytovatele.
- Jestliže klient i po opětovném napomenutí hrubě poruší povinnosti, které mu vyplývají z vnitřních pravidel domova pro seniory.
- Pokud podle vyjádření ošetřujícího lékaře není organizace schopna zabezpečit odpovídající ošetřovatelskou péči vzhledem k diagnóze klienta.
Vyřizování stížností
Při uzavření smlouvy je klient poučen o způsobu podávání stížností a způsob je uveden i ve smlouvě. Způsob vyřizování stížnosti je upraven vnitřním metodickým postupem.
Stížnosti a připomínky k poskytované službě, k zaměstnancům zajišťující službu, mohou klienti a jiné osoby předávat ústně, písemně i elektronicky vedoucím pracovníkům organizace, Odboru sociálních věcí Městského úřadu v Mariánských Lázních a Krajského úřadu v Karlových Varech, Ministerstvu práce a sociálních věcí a veřejnému ochránci práv v ČR.
_____________________________________________________________________
Účinnost od 1. 4. 2013, poslední aktualizace k 1. 4. 2017
Aktualizaci provedla: P. Horská, B. Kroftová
Mgr. Libuše Hoyerová
ředitelka organizace